KDE NÁS Můžete slyšet CHCI DOSTÁVAT newsletter

O NÁS




N a začátku všeho byla láska k jazzové hudbě, která v roce 1995 přivedla dohromady skupinu Return to Silence. Ihned po svém premiérovém vystoupení na festivalu v Přerově následovala účast na Slánských jazzových dnech a po ní několikaletá úspěšná sňůra koncertování v klubech po celé ČR a také na pražské Křižíkově fontáně. Skupina spojovala skvělé sólisty a hudební osobnosti, jež se dokázali sladit v unikátní jazzový kvintet.

Postupem času prošel soubor Return to Silence několika personálními změnami, Radka Břicháče na bicí vystřídal Milan Vitoch, Bharatu Rajnoška nahradil Julius Baroš na trubku, Aleš Duša se střídal s Láďou Bartošem na baskytaru. Po několikaletém vystupování se v roce 2 000 soubor rozštěpil a posléze zanikl.

Volnou katarzí se jazzový kvintet proměnil na nové trio v podobě populárního projektu Classic Goes Jazz. Sestava ve složení Pavla Schönová, František Uhlíř a Milan Vitoch zajímavě spojila aranžmá klasické hudby se svobodou a improvizací jazzových rytmů a vytvořila tak vlastně zcela nový, osobitý a vyhledávaný žánr.

Dalším krokem v objevování nekonečných možností jazzu a hudby obecně je současný projekt Pavly Schönové a Emila Viklického s názvem Jazz Dialogues a to ve formě duetů mezi dvěma klavíry. I ty spojují kouzlo klasické hudby s prvky jazzu.

Pavla Schönová Classic goes jazz

Pavla SCHÖNOVÁ

je nejen výraznou a jedinečnou osobností světa jazzu, ale také originální klavíristka. Její doménou je jak hudba jazzová, tak i klasická, a právě to jí umožňuje neotřelým a brilantním způsobem oba tyto žánry skloubit v jeden osobitý a neopakovatelný celek. Kromě toho pracuje jako režisérka ozvučení v Českém rozhlase a její hru na klavír obohacují nejrozmanitější hudební i jiné umělecké zážitky a zkušenosti. V sedmdesátých letech působila jako herečka a pianistka v divadle Husa na provázku v Brně. Později se však začala intenzivně věnovat jazzovým inter– pretacím, prošla několika ročníky letní jazzové dílny Karla Velebného ve Frýdlantu v Čechách pod vedením Emila Viklického a absolvovala kurz Berklee College of Music. V roce 2001 založila skupinu Classic Goes Jazz. Společně se saxofonistou Tomášem Křemenákem, kontrabasistou Františkem Uhlířem a bubeníkem Milanem Vitochem nabízí citlivému posluchači neobyčejný zážitek poslechu hudby, v níž se jazzové i klasické prvky navzájem mísí, proplétají a ovlivňují v tom nejčistším smyslu toho slova.

Láska k jazzu, radost z improvizace a touha experimentovat dovedla na koncertní pódia Emila Viklického a Pavlu Schönovou v projektu nazvaném Dialogy pro dvě piana. První společný koncert odehráli s velkým úspěchem na podzim v roce 2009 na festivalu v pražské La Fabrice, další v Anežském klášteře, později i na mimopražských pódiích v Jiřetíně pod Borovou a ve Františkových Lázních a na Novofestu na Nové radnici v Praze 2. Během své kariéry si zahrála například v Baroque Jazz Quintet, se skvělými hudebníky Sváťou Macákem, Vítem Fialou, Mark Vinci, skupinou Jungle Funk a dalšími. Na jejím klubovém večeru v Redutě hostoval vynikající americký trumpetista Greg Hopkins.

Od roku 1995 vedla skupinu Return to Silence, která se dostala do povědomí posluchačů řadou vystoupení, účinkováním v České televizi a cyklem koncertů u Křižíkovy fontány na pražském výstavišti.

V roce 2004 v rámci Letních Shakespearovských slavností doprovodila scénickou hudbou představení Hamleta na Pražském hradě v provedení Czechoslovak- American Marionette Theatre.

Složila melodram na biblický text Píseň písní, který byl uveden na Pražském festivalu melodramů (recitovala Hana Maciuchová, Milan Vitoch – bicí nástroje, Pavla Schönová – klavír).

V současné době se podílí na tvorbě scénické hudby v Českém rozhlase, v pražském klubu Viola, v divadle na Vinohradech a Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Osobitá muzikálnost Pavly Schönové je trvalou zárukou kvality jejího autorského a interpretačního mistrovství. Její hudba, jež okouzluje barevností a originalitou, se do paměti každého posluchače vtiskne s neobyčejnou silou a zanechá v ní nesmazatelnou stopu.

Z Matiné Pavly Schönové „Využij všeho, co umíš. Najdi svou vlastní tvář. Máš na to. Spojením jazzu s klasikou se zabývá pár lidí na světě.“ A tak jsem oslovila kontrabasistu Františka Uhlíře a bubeníka Milana Vitocha a vzniklo trio Pavly Schönové s názvem „Classic Goes Jazz“. A pak přišla radost ! „TO JE ONO!“ Hned jsme začali pracovat. Připravila jsem skladby, o kterých jsem byla přesvědčená, že jsou pro nás to pravé. Společně jsme hledali cestu, jak využít genialitu vážné hudby a propojit ji s radostí, hravostí a originalitou improvizace. Později s námi začal hrát saxofonista Tomáš Křemenák. Líbí se mi kontrasty při prolínání částí klasické hudby provedených v originále a dále uchopených prvků – motivů – rytmů a možnost pohrávat si s nimi. Nové kombinace jsou překvapivé a dávají prostor větší barevnosti.

pavla-jazz.cz

Pavla Schönová Classic goes jazz

František UHLÍŘ

Absolvent konzervatoře v Brně, vedoucí vlastní skupiny F.U.T. Je označován za pokračovatele české kontrabasové školy (g. Mraz, V. Vitouš). Je to kontrabasista evropského formátu, hraje s mezinárodními skupinami, s Triem Emila Viklického, skládá a aranžuje jazzovou hudbu.

Pavla Schönová Classic goes jazz

Tomáš KŘEMENÁK

Narozen 1972 v Praze, hudebník, skladatel, učitel, studiový hráč-flétny, saxofony, akordeon, 2001 člen EBU v Amsterdamu, 2002-2005 vlastní quartet CGQ, člen známých českých jazzových orchestrů, Pražský big band M. Svobody, Moondance orchestra, The Fishman PJR, JOČR ,Revival swing Praha, CBCbig band. hrál s A.Sandoval, B. Shaw, J. Morrisson, D. Lockwood, D D Bridgewater, J. Bell, U. Platz.

Pavla Schönová Classic goes jazz

Milan VITOCH

Jeden z nejosobitějších hráčů na bicí nástroje. Je velmi senzitivní a je proslulý svou energičností. Má dlouholetou praxi v různých skupinách všech žánrů (Jazz Q J. Stivína, Jazz Cellula Laco Decziho, SHQ Karla Velebného, F.U.T., Baroque Jazz Quartet).

Dialog je přirozeným nástrojem života. Dva subjekty spolu komunikují a existují v dokonalé harmonii. Dialog mezi mužem a ženou, dnem a nocí, černou a bílou nebo jing a jang. Dialog je prostě kouzelný v každé podobě.

V roce 2009 přišla Pavla Schönová společně s Emilem Viklickým s dalším zajímavým nápadem v podobě jazzových rozhovorů „Jazz Dialogues". Tak vzniklo „Klavírní duo Pavla Schönová & Emil Viklický". Svůj první dialog pro dva klavíry absolvovali již na podzim roku 2009 v pražské La_fabrice a další šňůra vystoupení na sebe nenechala dlouho čekat.

Oba tyto projekty si svou unikátní atmosférou a spojením zdánlivě dvou rozdílných forem našly cestu k publiku a řadí se mezi vyhledávané v ČR i v zahraničí. Jejich společným vrcholem je deska Jazz Dialogues – Classic Goes Jazz, která vyšla na CD v prosinci roku 2012. I když by se mohlo zdát, že se tím pomyslný kruh spojení různých stylů uzavírá, opak je pravdou. Stále hledáme nové cesty a těšíme se z nových skladeb a aranžmá.

jazzove-dialogy